Maija Karma - lapsuuden kuvittaja

14.2.-19.4.2015

Maija Karma 1950-l. kuva LastenkirjainstituuttiMaija Karma (1914-1999) oli sodanjälkeisen Suomen lastenkirjallisuuden tärkeimpiä kuvittajia Martta Wendelinin ja Rudolf Koivun jalan jäljillä. Näyttelyssä on esillä yli 80 kuvitusta ja piirustusta Lastenkirjainstituutin, Kansallisarkiston ja Amerin Kulttuurisäätiön kokoelmista.

Maija Karma oli suomalaisen lapsuusidyllin kuvaaja, joka osasi muuntautua uransa loppuvaiheessa lasten kuvakirjojen kuvittajaksi. Karman piirrosten taidokas viivan jälki on antanut yhtenäisen ilmeen monelle sadulle. 1960-luvulta alkaen Karman ilmaisu muuttui lastenkirjoissa perinteisestä wendelinmäisestä peitevärin käytöstä kohti taiteellisempaa ja koko kirjan käsittävää akvarellikuvittamista.

Maija Karma, SatuaapinenKarma vietti lapsuutensa Mikkelissä. Muistot kotiseudulta näkyivät monissa lasten- ja nuortenkirjojen sekä aapisten kuvituksissa tuttuina näkyminä. Lapsena Karma luki Rudolf Koivun, Martta Wendelinin ja Albert Edelfeltin kuvittamia lastenkirjoja. Keväällä 1939 lottakurssilla huomattiin Karman piirtäjänlahjat ja piirrokset lähetettiin "Lotta Svärd" -lehteen. Ensimmäinen varsinainen kirjankuvitustyö oli aapisen kuvittaminen WSOY:lle. Valistukselle Maija Karma teki yli 200 oppikirja- ja satukuvitusta 1940-luvun puolivälistä 1960-luvun alkuun.

Klassikkosatujen kuvittaja

Maija Karma kuvitti monien suosittujen lastenkirjailijoiden tuotantoa. Satumaista ja romanttista kuvitustyyliä on Nelma Sibeliuksen kirjassa "Tarina ritarista ja kirkonkellosta" (1947). Sadunkuvittajan kädenjälki näkyy klassikoissa kuten Kirsi Kunnaksen "Tiitiäisen satupuussa" (1956) ja Aapelin "Vinski"-kirjoissa. "Koko kaupungin Vinski" -kirjassa Karma loi taidokkaasti pikkukaupunkilaisen elämän tuntua ja näyttelyssä esillä olevat kirjan sisäkuvitukset ovat taitavia ja oivaltavia tussipiirroksia, joista ei puutu huumoria. Karma tunnetaan myös kuvitustyöstä Marjatta Kurenniemen "Onneli ja Anneli" -kirjoihin (1960-70-l.).

Maija Karma kuvitus Rohkeuskeinu -kirjaanUransa loppupuolella Karma siirtyi vapaampaan akvarellityyliin, joka näkyy etenkin "Suomalaisen satukirjan 1" kuvituksissa (1962). Hän maalasi vielä 1980-luvulla mestarilliset, koko kirjan kattavat värikuvitukset Zachris Topeliuksen "Vattumatoon ja Valtterin seikkailuihin". Näyttelyssä on esillä alkuperäiskuvituksia "Vattumato"-lastenkirjaan (1984), joka on taidokkaasti suunniteltu sisäkuvituksista kirjankansiin asti kokonaisuutena.

Karman piirrosten malleina oli usein eläimiä, sisarenlapsia tai ystäviä. Hän on kertonut tavastaan piirtää: "Luonnonmukainen piirtäminen on minulle tärkeää. (...) Minusta satua kuvittaessaan on mentävä sen sisälle ja se rupeaa sitä kautta elämään. Koska kuva merkitsee niin paljon lapselle, pyrin tekemään sen mahdollisimman "luonnolliseksi"."


Teksti näyttelysihteeri Päivi Ahdeoja, Tuusulan taidemuseo